Jak działa Lean?

koncepcja lean

Każdy przedsiębiorca dąży do jak najsprawniejszego zarządzania swoją firmą, które pomoże mu zwiększyć dochody, czerpać satysfakcję z pracy i oglądać, jak jego działalność rozwija się z każdym dniem. Ze względu na fakt, że każda działalność gospodarcza w mniejszym lub większym stopniu różni się od innych, nie ma złotej metody, która zagwarantuje sukces. Są jednak pewne schematy i koncepcje, które ze względu na swoją uniwersalność mogą pomóc każdemu, pod warunkiem, że będą poprawnie wdrażane. Jedną z nich jest tak zwane szczupłe zarządzanie lean management.

Początki

Matką koncepcji lean był system produkcyjny, który zastosowała w swoich fabrykach japońska marka Toyota. Lean management powstało w oparciu o jego zasady i dziś cieszy się dużą popularnością wśród nie tylko przedsiębiorstw produkcyjnych, ale i coraz częściej firm o charakterze usługowym. Czemu zawdzięcza swój sukces i co właściwie stanowi o jej sile?

Główne założenia

Celem wdrożenia metody lean jest przede wszystkim ograniczenie ponoszonych przez przedsiębiorstwo kosztów, kładąc nacisk na usprawnienie procesu produkcji. Zacząć możemy już od zaopatrzenia się w wysokiej klasy maszyny, które znacząco zwiększą wydajność oraz jakość produkcji. Im bardziej proces ten jest zautomatyzowany, tym tańszy oraz stabilniejszy jest proces produkcyjny. Warto także zadbać o optymalizację rozstawienia stanowisk roboczych, dzięki czemu jesteśmy w stanie skrócić drogi transportowe i zaoszczędzić cenny czas.

Rynek i klienci

Metoda lean nie dotyczy bezpośrednich kontaktów potencjalnym klientem, a skupia się na kwestiach takich jak aktualne trendy na rynku i zapotrzebowanie na dane produkty i usługi. Jeśli przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją rowerów i nie chce ponosić start finansowych, mu produkować odpowiednią liczbę swoich wyrobów. Przykładowo wiosną firma powinna produkować więcej rowerów niż jesienią, ponieważ popyt na nie jest wtedy znacznie większy. Jeżeli jednak przewidywania się nie sprawdzą i wytworzonych zostanie zbyt wiele sztuk, trzeba będzie trzymać nadwyżkę w magazynie, co jest jednoznaczne z poniesieniem dodatkowych kosztów. Również ich transport generuje zbędne obciążenia finansowe, dlatego warto dbać o terminowość dostaw i partnerską współpracę z dostawcami.

Pracownicy

Zgrany i dobrze wyszkolony zespół to podstawa optymalizacji wszelkich procesów wewnątrz przedsiębiorstwa. Koncepcja lean kładzie nacisk na dodatkowe szkolenia podwyższające umiejętności pracowników nie tylko w zakresie ich obowiązków, ale także w podstawowych zagadnieniach takich jak praca zespołowa właśnie. Na relacje pracowników z przełożonymi na pewno pozytywnie wpłynie wspólna dyskusja i podejmowanie decyzji związanych z przyszłością firmy.

Podsumowanie

Lean management to metoda, która może zostać wdrożona w politykę firmy bez jakichkolwiek nakładów finansowych, ponieważ skupia się na eliminacji zbędnych czynności oraz minimalizacji ponoszonych kosztów. Zazwyczaj ma ona charakter długotrwały i efekty nie są widoczne z dnia na dzień, jednak obserwując finanse przedsiębiorstwa przez dłuższy okres, firma z pewnością odnotuje widoczny skok wydajnościowy.

Be the first to comment on "Jak działa Lean?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*