Odszkodowanie za opóźniony lot

O odszkodowanie za opóźniony lot mogą wnioskować pasażerowie, którzy odlecieli w rejs co najmniej 3 godziny później niż to zaplanowano, dotarli na miejsce minimum 3 godziny później bądź gdy lot, z którego mieli skorzystać został zupełnie odwołany w ostatniej chwili. Wyjątkiem są jedynie sytuacje nadzwyczajne, na które przewoźnik nie miał wpływu – do takich zaliczają się na przykład niekorzystne warunki atmosferyczne.

Odszkodowania z tytułu opóźnionych lotów regulowane są poprzez Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku. Mówi ono jasno o przypadkach, w jakich roszczenia pasażerów są uzasadnione. Do wypłaty odszkodowania przewoźnik jest zobowiązany zawsze wtedy, gdy warunki pozwalały mu na odbycie rejsu natomiast to załoga nie podjęła żadnych racjonalnych środków, by lot ten mógł się odbyć. Ciekawostką jest przy tym fakt, iż pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowania nie tylko za ostatni, opóźniony lot, ale wszystkie, z jakimi mieli do czynienia od momentu ustanowienia wspomnianego Rozporządzenia.

Pasażerowie opóźnionego lotu mogą ubiegać się o zryczałtowane odszkodowanie w kwotach od 250 do 600 euro. Takie same wysokości rekompensat obowiązują w przypadku nagłego odwołania lotu. Trybunał Sprawiedliwości oba te przypadki traktuje na równi bowiem zawsze pasażerowie pozbawiani są tych samych wartości i narażani są na ten sam dyskomfort, jaki wiąże się przecież ze stratą czasu.

Warto jeszcze przybliżyć temat nadzwyczajnych okoliczności, wobec występowania których linie lotnicze nie muszą ponosić odpowiedzialności za opóźnienie wylotu bądź przylotu danego samolotu. Trzeba mieć na uwadze, że orzecznictwa w tej sprawie mogą być różne, w zależności od terytorium danego kraju. W niektórych bierze się pod uwagę jedynie niekorzystne warunki atmosferyczne bądź występujące klęski żywiołowe (na przykład huragan czy wybuch wulkanu).

W innych do nadzwyczajnych okoliczności zalicza się również strajk pracowników linii lotniczych czy zagrożenia zamachem terrorystycznym. W żadnym wypadku jednak, do nadzwyczajnych okoliczności nie można zaliczać uchybień załogi, awarii technicznych samolotu, złej organizacji ruchu na lotnisku czy pomyłki w kwestiach rezerwacji lotu, jakie leżą po stronie przewoźnika – do takich zaliczyć można na przykład nadkomplet pasażerów czy zdublowanie miejsc na pokładzie.

Pamiętajmy, że jeśli lot opóźni się co najmniej 5 godzin to pasażerowie mają prawo do całościowego zwrotu kosztów za bilet. Jeśli natomiast opóźnienie wymaga organizacji noclegów to takowy również leży po stronie przewoźnika – musi on opłacić hotel pasażerom oraz zapewnić im transfer na odcinku hotel – lotnisko.

Jeśli lot zostaje całkowicie odwołany to linie lotnicze mają obowiązek zapewnić pasażerom inne, dogodne połączenie a w czasie oczekiwania na lot mają zadbać należycie o swoich klientów. Na życzenie muszą udostępnić telefon, posiłki oraz napoje. W razie jakichkolwiek uchybień, polscy pasażerowie zawsze mogą skontaktować się z Komisją Ochrony Praw Pasażerów i z jej pomocą dochodzić swoich praw.

2 Comments on "Odszkodowanie za opóźniony lot"

  1. Z roku na rok jest coraz głośniej o odszkodowaniach za odwołane loty. Przewoźnicy liżą d*pę klientom dając gorącą kawę żeby nie psuli im opinii a pieniędzy nie widać. Poprostu żenada i tyle w temacie.

  2. Warto walczyć o odszkodowanie z firmą, która złoży taki wniosek za nas. Linie lotnicze inaczej zareagują na prawnika z takiej firmy, niż na zwykłego pasażera. Sama skorzystałam z usług claim flights i uzyskali odszkodowanie dla mnie.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*