Wszelkie zasady organizacji wyjazdów turystycznych zostały określone w Ustawie z dnia 29 Sierpnia 1997 roku, o Usługach Turystycznych. To właśnie na jej podstawie, biura podróży zobowiązane są do organizacji należytych wyjazdów a klienci, którzy z tychże ofert korzystają, mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli tylko realne warunki nie zostały spełnione w minimalnym standardzie.
Na wakacje czekamy cały rok i chcemy, by czas wolny od pracy przebiegał dokładnie tak, jak sobie to zaplanujemy. Nierzadko wydajemy na ten cel oszczędności, które udało nam się zebrać ciągu ostatniego roku – nie mamy ani ochoty ani możliwości, by pieniądze te marnotrawić. Właśnie dlatego, jeśli tylko zdecydujemy się na wykupienie zorganizowanej w jednym z biur podróży, powinniśmy dokładnie zapoznać się z oferowanymi warunkami i domagać się, by organizator w pełni je zrealizował. Powinniśmy wiedzieć, że Ministerstwo Sportu i Turystyki uruchomiło Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, w której można sprawdzić rzetelność wszystkich tego rodzaju podmiotów.
Niestety, coraz częściej zdarza się, że bajkowa sceneria i opis wymarzonych wakacji, jakie możemy przeczytać w katalogu wycieczkowym nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Zamiast luksusowego pokoju z widokiem na morze, lądujemy w ciasnym kącie bez klimatyzacji i balkonu. Wyżywienie pozostawia wiele do życzenia a w hotelowym basenie nie można pływać w pełnym komforcie. Co więcej, już na miejscu może okazać się, że zapewniona wycieczka fakultatywna zostaje odwołana, rezydent nie zapewnia nam należytej opieki a samolot powrotny startuje z ogromnym opóźnieniem, narażając nas tym samym na wielogodzinne koczowanie na lotnisku. Jednym słowem, jeśli jakikolwiek warunek wycieczki nie został spełniony bądź został zrealizowany nienależycie, możemy ubiegać się o zadośćuczynienie.
Aby otrzymać należne odszkodowanie za „zmarnowane wakacje” należy niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie wykonawcę usługi. Roszczenie będzie dotyczyło niewywiązania się z umowy bądź wadliwego wykonania umowy. Na potwierdzenie tychże faktów należy dostarczyć dokumenty potwierdzające – mogą być to zdjęcia, które świadczą o niższej jakości wykonywanych usług czy standardów, które znacznie odbiegają od tych gwarantowanych. Takową reklamację można kierować jeszcze będąc na wakacjach lub zaraz po powrocie z urlopu. Organizator musi tenże wniosek rozpatrzyć nie później niż w ciągu 30 dni od jego złożenia.
Pamiętajmy, że nie zawsze odszkodowanie będzie nam przysługiwać. Biuro podróży nie będzie odpowiadać na przykład za sytuacje, które wyniknęły z przyczyn niezależnych od niego – do takich zaliczyć można między innymi opóźnienie samolotu na skutek silnych opadów deszczu czy wybuchu wulkanu. Odszkodowaniom nie podlegają również działania osób trzecich, na jakie organizator wyjazdu nie miał wpływu – do takich zaliczyć można na przykład niekompetentną obsługę w hotelowym sklepiku. Pieniądze nie zostaną nam zwrócone również wtedy, gdy wina pogorszenia jakości usługi bądź jej niewykonania leży po naszej stronie – to my mogliśmy spóźnić się przecież na samolot czy wyjazd na wycieczkę fakultatywną.
Odszkodowania od biur podróży to ciężki orzech do zgryzienia. Oglądałem kiedyś program gdzie firma produkująca drzwi do samolotu źle wykonała projekt i była katastrofa w latach 80 tych potem robili to samo a rodziny nie mogły otrzymać odszkodowania mimo że wygrywały w procesie
Sytuacja jest ciężka w przypadku wyjazdu do niebezpiecznych regionów. Gdy w wiadomościach słyszymy o zagrożeniu lub zamachu to wiele biur podróży nie zamieszcza informacji o niebezpieczeństwie w obawie przed utratą klientów. A jak coś się stanie to umywają ręce że nie mieli takiej informacji.